top of page

איך עושים שינוי התנהגותי?

פעמים רבות אנשים שואלים איך עושים טיפול התנהגותי, אז ממש בקצרה התמונה הזאת מראה את הדברים שבעיניי הכי חשובים לתהליך.

1. ניהול סביבתי: חשוב להבין שבעית התנהגות נובעת הרבה פעמים מהסביבה, הסביבה כוללת המון גירויים המעוררים סטרס אצל בעל החיים וכך מייצרות התנהגות שיכולה להיות בעייתית. כמובן שיש דברים לא תחת שליטתנו כמו גשם או התניה מול הבניין, אבל אנחנו כן יכולים לסגור חלונות, לסדר פינת בטחון לכלב בחדר רחוק מהחלון או אפילו בממ״ד ולהפחית את עצמת הגירוי. בטח שניהול סביבתי גם כולל העשרה סביבתית, שזה חובה על מנת לתמוך בטיפול ההתנהגותי, וחובה כדי לשפר את הרווחה של המטופל.

2. בניית הרגלים: אם יש לי כלב שמתפרץ בטיולים וכבר לפני שיוצאים כבר ברמה גבוהה של ערנות, אני יכול ללמד אותו להירגע לפני שיוצאים מהבית, לשבת ולחכות עד שאני פותח את הדלת ואומר לו שיוצאים. כלב שאוכל מהר מאד גם יכול ללמוד לשבת לפני שמקבל את האוכל. כלב שקופץ על אורחים לומד לשבת כשהוא שומע את הפעמון או דפיקות בדלת. ההרגלים האלה מלמדים את הכלב שלשבת ברוגע מאפשר לו לקבל את הפרס שהוא רוצה.

3. שינוי תגובות: בא ביחד עם בניית הרגלים, המטרה היא לקחת תגובה קיימת מול גירוי מסויים ולהפוך אותה לתגובה מתאימה יותר. בגדול עושים את זה עם תגובות לא רצויות, למשל כלב הרודף אחרי חתולים בטיול, אפשר ללמד אותו שלהיות ליד חתול שווה קבלת חטיף אבל רק אם הוא יוצר איתנו קשר עין, לכן עושים קודם תהליך המפחית את התגובה מול חתול ובהמשך במקביל מלמדים אותו שלראות חתול שווה חטיף. אחרי מספיק חזרות הכלב כבר ייצר קשר עין לבד כשהוא רואה חתול. חשוב מאד להמשיך עם ההרגל הזה, אחרת ההתנהגות הלא רצויה יכולה לחזור.

4. זיהוי גירויים: לפעמים לגמרי ברור מה הגירוי, כמו בדוגמה של החתולים. אבל יש מצבים שהגירוי לא מובן לנו וזה מאד מקשה לעבוד על העניין. יש מבחנים שאפשר לעשות על מנת לנסות לזהות איזה סוג של גירוי גורם לסטרס, אבל אצל כלבים שכבר מגיבים צא טוב לגירויים המבחן יכול להיות בעייתי מאד. משוב לנסות כמה שיותר להגיע לגירוי במורה מדויקת, אבל כשאין את האפשרות אז חשוב להבין מה סוג הגירוי, כמו רעשים מסויימים, תנועות מהירות, ריחות מסויימים…

5. ניהול סטרס: אולי לכמה אנשים זה נשמע קצת מוזר, אבל אפשר ללמד בעלי חיים להירגע מול מצב מלחיץ. כמובן שאני לא מדבר על מדיטציה, אלא על ללמד את המטופל שמול גירויים המלחציים אותו, כמו צלצול הפעמון או אפילו להשאר לבד בבית, הוא יכול ללכת למקום הביטחון שלו ומזה הוא נכנס למצב שיכול להיות רגוע. כמובן שיחד עם זה עושים הכשרה סביבתית ונותנים לבעל החיים להיות עסור עם משהו שיחזק את ההתנהגות שלו ויאפשר תחושה נעימה.


14 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page